Een manier om op te vallen in deze zee van sollicitanten is door middel van personal branding, dat steeds belangrijker wordt. Of je een baan krijgt, hangt vaak niet alleen af van je vaardigheden en ervaring. Het zal je misschien verrassen dat een groeiend aantal bedrijven rekening houdt met de personal branding van een kandidaat.
Jouw brand beschrijft wie je bent, presenteert je waarden en sterke punten, je belangrijkste kwaliteiten, je motivatie en laat zien wat je op de werkvloer kunt inbrengen waar het bedrijf van kan profiteren.
Hier zijn enkele belangrijke componenten om jouw personal brand te ontwikkelen:
1. Weet wie je wilt zijn
De kern van jouw personal brand is de reputatie die jij voor jezelf op de markt wilt brengen. Wil je bekend staan als hardwerkend? Benaderbaar? Betrouwbaar? Inventief? Aanpasbaar? Hoe duidelijker je bent over wie jij wilt zijn en waar jij jouw reputatie op wilt richten, hoe sterker jouw persoonlijke brand zal zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat punten van jezelf die je wilt verkopen, ook daadwerkelijk over komen bij anderen. Om dat werkelijk te maken moet je eerst zelf 100% zeker van zijn over wie jij echt bent. Als jij stevig in je schoenen staat, dan maakt dat wat jij wilt overbrengen ook veel geloofwaardiger. Door middel van psychologische assessments kun je meer inzicht krijgen in jouw persoonlijkheid en (werk)motivatie. Benieuwd naar wat deze assessments over jou zeggen? Neem dan een kijkje in ons testcenter.
2. Begrijp hoe anderen je zien
We hebben vaak een bepaald beeld van onszelf. Het probleem is dat het niet altijd overeenkomt met wat anderen zien. Personal branding helpt deze twee percepties precies op één lijn te brengen. Een handig startpunt bij het ontwikkelen van jouw brand is begrijpen hoe mensen jou op dit moment zien. Vraag bijvoorbeeld aan vrienden, familie en collega’s wat jou in hun gedachten doet opvallen. Als je eenmaal weet hoe anderen je zien, is het veel gemakkelijker om je prestaties aan te passen en te verbeteren, zodat de opvattingen van een buitenstaander beter aansluiten bij die van jou.
3. Toon je waarden
Jouw brand moet een sterke reeks waarden communiceren die jou onderscheidt van concurrenten. Personeelsafdelingen nemen doorgaans niet alleen mensen aan op basis van geloofwaardigheid en referenties: ze willen ook weten of kandidaten een persoonlijkheid en aanpak hebben die bij het bedrijf, bedrijfsafdeling en de specifieke functie passen. Het is dus het beste om potentiële werkgevers te zoeken met wie jij gelijkwaardige perspectieven deelt, rekening houdend met het feit dat ze over het algemeen op zoek zijn naar empathie, nieuwsgierigheid, samenwerking en teamwork vaardigheden. Meestal kun je deze informatie vinden op de missie/visie of over ons pagina op de website van een bedrijf. Verder kan je hier ook altijd naar vragen tijdens een telefoongesprek voorafgaande aan je sollicitatiegesprek. Dit toont ook aan dat je oprecht geïnteresseerd bent in het bedrijf waar je solliciteert en het vergroot de kans dat je naam hierdoor wordt onthouden.
4. Wees uniek en creatief
Een klassieke fout die veel werkzoekenden maken, is het schrijven van een cv dat er hetzelfde uitziet en leest als dat van alle andere kandidaten. Als je de aandacht van een recruiter wilt trekken, schrijf er dan een die uniek, maar dan wel relevant is voor de functie. Laat je persoonlijkheid en creativiteit en presenteer jezelf als een passende match. Benadruk specifieke sterke punten en ervaringen van projecten die je hebt voltooid, maar vermijd de verleiding om het vol te proppen met irrelevante prestaties. Voor meer tips omtrent een uniek en creatief cv, kun je onze eerdere blogs raadplegen. Klik hier voor tips voor een up-to-date, uniek cv.
5. Bouw een netwerk op
Een netwerk kan een grote bijdrage leveren aan het stimuleren van een persoonlijke brand. Hoe meer mensen jou brand kennen, hoe groter de kans dat je een baan krijgt. Aanbevelingen van mensen die je kent, in combinatie met je persoonlijke branding, kunnen jouw meer kansen bieden. En zelfs als je al goed verbonden bent, kan het geen kwaad om meer mensen aan jouw netwerk toe te voegen. LinkedIn is bijvoorbeeld een goede plek om connecties te vinden.
We hebben allemaal het vermogen om een persoonlijke brand te creëren. Maak de jouwe uniek en blijf er trouw aan. Wees echter trouw aan jezelf. Je personal brand is alleen duurzaam als het weerspiegelt wie je werkelijk bent.
ErasmusTalent
Neem een kijkje op onze website als je geïnteresseerd bent om meer te weten te komen over het beroepsleven en natuurlijk ook voor andere werk-gerelateerde tips en tricks.